MEDIACE
Mediace je proces, kdy mediátor jako nestranná osoba pomáhá ve vzájemné komunikaci stranám, které jsou v konfliktu. Cílem je, aby se znesvářené strany posunuly ke smíru nebo dokonce dospěly o sporné věci k dohodě.
Kdy vyrazit na mediaci?
Ocitli jste se uprostřed konfliktu? Jste v situaci, která se jeví jako bezvýchodná, protože nedokážete najít společnou řeč? Chtěli byste mít "čistý stůl" a "čistou hlavu", energii na jiné věci, ale soud pro vás představuje řešení, které je co do výsledku, času i financí příliš nevyzpytatelné? Právě tehdy je ten správný čas.
Oblasti, v nichž Vám může být mediace užitečná:
- Pracovní, firemní mediace - nejrůznější situace, které vznikají v rámci vztahů nadřízenosti a podřízenosti nebo v rámci týmu, otázky diskriminace, obtěžování, náplně práce, jejího hodnocení, ukončení pracovního poměru a podobně;
- Mediace v oblasti partnerských vztahů - předmanželské smlouvy, řešení záležitostí souvisejících s rozchodem či rozvodem, majetkové poměry, výživné, nastavení pravidel pro styk s dětmi a jejich výchovu po rozvodu;
- Mediace v oblasti majetkového vypořádání - řešení majetkových otázek v rámci dědického řízení a pozůstalostí, spoluvlastnictví, společného podnikání atd.;
- Sousedská mediace;
- Všude tam, kde je potřeba řešit nedorozumění či konflikty plynoucí z odlišného pohledu na věc nebo třeba politického názoru či náboženského vyznání. Také tam, kde je třeba cokoliv vyjasnit, nastavit pravidla, vymezit odpovědnost a podobně.
Jaké jsou výhody mediace?
Strany sporu mají možnost se na jeho řešení aktivně podílet, řešení je doslova a zcela v jejich rukách. Mediátor je tím, kdo oběma stranám pomáhá situaci objasnit a zjistit, co je tím nejlepším řešením pro ně samotné. Může jím být vzájemné vyjasnění si věci, užitečný kompromis nebo dohoda, která uspokojí všechny.
Mediační proces bývá rychlejší než řízení před soudem. Mediace je neformální, není svázána procesními lhůtami a pravidly, takže šetří čas a energii.
Mediace bývá výrazně levnější než řízení před soudem. Odměnou za investovanou odvahu a otevřenost Vám bude vědomí, že Vy sami jste
pro svou záležitost udělali maximum. V kratším čase a za míň peněz. Riskujete
pouze to, že se nedohodnete, nebo se možná nedohodnete jen prozatím. Všechny ostatní
možnosti řešení sporu tu budou pořád.
Jak mediace probíhá?
Možná si nejste jistí, zda se Vaše protistrana bude chtít mediace zúčastnit. V takovém případě ji můžu kontaktovat já, vysvětlit, o co jde a následně s vámi oběma domluvit termín úvodního setkání. Tam Vám objasním zásady mediace a vysvětlím její průběh. Podepíšeme dohodu o provedení mediace, dohodneme se, kde se mediace uskuteční (může to být má kancelář nebo jiné vhodné místo), najdeme termín mediačního setkání, které obvykle trvá dvě až tři hodiny. Počet mediačních setkání závisí na charakteru konkrétní věci a samozřejmě také na vás.
V den D dostanete Vy i
protistrana dostatek prostoru na to, abyste popsali situaci ze svého
pohledu, řekli, co je pro vás důležité, co skutečně potřebujete. Vy si vyberete témata, která jsou pro vás důležitá, stejně jako způsoby řešení situace, které budete navrhovat. Mediace není o dokazování a o hledání viníka, mediátor není soudce. Mou prací je
hlídat bezpečný prostor pro všechny zúčastněné a vést vaši vzájemnou komunikaci
tak, aby byla konstruktivní a abyste dospěli k takovému společnému řešení, které
v danou chvíli uspokojí vás oba.
Při své práci se řídím zásadami nestrannosti, nezávislosti a mlčenlivosti, což znamená, že všechny informace, které mi strany v průběhu mediace svěří, považuji za zcela důvěrné. Účast na mediaci je vždy zcela dobrovolná, stejně tak výběr konkrétních témat je vždy na dohodě všech stran.
FACILITACE
Facilitace je metoda, která usnadňuje komunikaci mezi lidmi. Je vhodná všude tam, kde potřebujete jednání zjednodušit, zpřehlednit a zefektivnit. Také tam, kde chcete předejít potencálním konfliktům nebo v situacích, kde se mezi účastníky dají očekávat zjitřené emoce.
Modelově to mohou být:
- nejrůznější pracovní schůzky od běžných porad po decision-making
- jednání zastupitelstev nebo jiných orgánů
- jednání, kde dochází k zapojení veřejnosti, zaměstnanců a podobně
- osobní, on-line i hybridní setkání
Co facilitátor dělá:
- podílí se na přípravě setkání, vytyčení jeho účelu, definování rolí a žádoucího obsahu
- pomáhá rovnoměrně zapojovat jednotlivé účastníky
- hlídá věcnost komunikace, prostřednictvím technik efektivní komunikace pomáhá se sběrem informací
- shrnuje, pomáhá třídit informace a definovat návrhy řešení